måndag 10 september 2012

Hanna huset hunden

Jag tyckte personligen att boken var väldigt konstig, deprimerande, utan någon logik över huvudtaget. Den var väldigt svår att förstå och även lite obehaglig, det faktum att boken är en barnbok i samband med att man inte förstod väldigt mycket gör känslan får läsaren ännu mer obehaglig tycker jag.

Men, jag tycker att efter två timmars diskussion två och två och med hela klassen så kom vi fram till väldigt många saker som stämde ihop med boken. Jag personligen tolkade handlingen som en del av våra liv, när vi är yngre och vi utvecklas och behöver bli mer ansvariga och självsäkra. Vad jag tycker efter diskussionen med klassen så är det dock väldigt många sätt olika individer kan tolka den här boken, det handlar bara om vad just du ser mellan raderna och hur du själv tolkar bland annat bilderna, som var en viktig del i den här boken. Jag ser handlingen som att den beskriver barndomen, hur man mognar upp och måste ta mer ansvar, och blir mer självsäkra på sig själva.

Jag tycker att boken var väldigt passande till vad vi försökte uppnå under lektionen, att få en snabb uppfattning genom att läsa den, och sedan gå in på djupet och verkligen förstå olika saker och tolka. Jag ser bokens som en barn anpassad bok som handlar om att växa upp och bli mer och mer vuxen.  Precis som vanligt i barnböcker brukar man vilja förmedla ett lyckligt slut, och det har boken också. Handlingen kan sympatisera med barn över hur dem kan känna sig ensamma och övergivna, men i slutändan blir allting bra och allt löser sig!

1 kommentar:

  1. Du har en välgrundad tolkning, och det är roligt att läsa om hur du uppfattade diskussionerna. Jag ser fram mot fler boksamtal!

    Det är bra om du gör så att ditt senaste inlägg kommer överst (eller skrev du uppgifterna i omvnd ordning förresten? Det kan jag inte se nu när jag kommenterar kommer jag på...).

    SvaraRadera